Warszawa Mokotów
Al. Jerozolimskie 134

Metody Operacyjne

Wybierz metodę:

Podziel się tym artykułem!

Artroskopia

To popularna, małoinwazyjna metoda leczenia stawów. Blizny po zabiegu są mniej widoczne, niż w przypadki tradycyjnej operacji a ryzyko infekcji jest mniejsze, jest to również metoda mniej obciążająca stawy i wymagająca krótszej rekonwalescencji. Zabieg, trwający od 45 minut do półtorej godziny,. Metoda ta pozwala na chirurgiczne zajrzenie do wnętrza stawu kolanowego (najczęściej wykonywane badania), barkowego, biodrowego, skokowego ale także do łokcia, nadgarstków, jak i do stawów rąk. Zabieg służy do znalezienia przyczyny problemów takich, jak ból, obrzęk, zapalenie, a także wykonuje się go w przypadku uszkodzeń więzadeł lub chrząstki. Same nacięcia i zabieg artroskopii kolana (lub innego stawu) są bezbolesne, natomiast w obrębie stawu przez parę tygodni może występować obrzęk i dyskomfort.

Alloplastyka

Operacja wszczepienia do tkanki elementu z metalu, porcelany lub tworzywa sztucznego, mająca na celu usprawnienie działania chorego narządu, np. alloplastyka stawu biodrowego, polega na wszczepieniu sztucznej części lub całego stawu biodrowego w miejsce naturalnego (operacji tej dokonuje się przy ciężkich zmianach zwyrodnieniowych lub u osób starszych po złamaniu szyjki kości udowej gdy nie ma szans na naturalne zrośnięcie się złamania).

Stabilizacja kręgosłupa

Inaczej spondylodeza, jest procedurą chirurgiczną polegającą na zespoleniu sąsiednich kręgów za pomocą implantów tak, aby doszło do zrostu kostnego.

Fenestracja

Najpopularniejsza metoda operacyjna w leczeniu kręgosłupa lędźwiowego, która polega na usunięciu fragmentu jadra miażdżystego uciskającego struktury nerwowe wewnątrz kanału kręgowego. Neurochirurg nacina skórę na poziomie uszkodzonego dysku, odsuwa bądź nacina mięśnie przykręgosłupowe dostając się do łuku kręgu wycinając w nim fragment kostny i przez ten otwór usuwa uszkodzony fragment dysku.

Przeszczep więzadeł

W chirurgicznym leczeniu niewydolnego więzadła stosuje się przeszczepy celem stworzenia zastępstwa dla uszkodzonej struktury. Najczęściej są to naturalne materiały biologiczne pobrane z ciała operowanego pacjenta, rzadziej materiały biologiczne pobrane ze zwłok dawcy tkanek. Przykładowo w rekonstrukcji więzadła krzyżowego są ścięgna mięśni podkolanowych (mięśnia półścięgnistego, mięśnia smukłego). Zapewniają zadowalającą wytrzymałość, a miejsce dawcze jest najmniej traumatyczne dla stawu kolanowego.